Blog

10 pytań i odpowiedzi o marketing w Internecie

Marketing internetowy ma w dzisiejszych czasach ogromne znaczenie.

Żeby zdobyć stałych klientów i utrzymać obecnych potrzebne jest coś więcej niż tylko dobry produkt i świetna jakość obsługi. Liczy się reklama.

Co warto wiedzieć o marketingu w Internecie i jakie pytania z nim związane padają najczęściej?

Co to jest marketing internetowy?

Marketing internetowy (e-marketing) to inaczej działania i strategie wspierające sprzedaż usług i produktów, a także działania kreujące pozytywny wizerunek firmy. A to wszystko dzieje się w internecie. Prowadzenie takiego marketingu jest zadaniem wymagającym, ale i niezwykle ciekawym, zwłaszcza biorąc pod uwagę ciągłe zmiany w algorytmach wyszukiwarek czy rozwój technologii.

Przemyślana strategia to plan długofalowy. Warto podzielić go na etapy i starannie zaplanować każdy z nich.

Ważną częścią marketingu w Internecie są działania optymalizacyjne (SEO), których celem jest między innymi zwiększanie widoczności marki w sieci.

Jakie są narzędzia do e-marketingu?

Tak jak tradycyjny marketing bazuje na różnego rodzaju narzędziach (ulotki, plakaty, banery itd.), tak również marketing w internecie przyjmuje różne formy i korzysta z wielu narzędzi.
Na pewno słyszałeś lub usłyszysz o:

  • content marketing – atrakcyjne, przydatne treści mające na celu wzbudzenie zainteresowania daną firmą i jej produktami. Dobrze napisane treści dopasowane są stylem i formą do Twoich potencjalnych klientów.
  • Google Ads – system reklamowy pozwalający na wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwarki Google oraz innych stronach współpracujących z Google
  • Google Analytics – narzędzie do analizy statystyk serwisów WWW
  • optymalizacja stron internetowych – wszelkie działania mające na celu poprawę odbioru wizerunku danej strony przez docelowych klientów

Takich narzędzi jest znacznie więcej, a wraz z rozwojem technologii pojawiają się kolejne.

Jakie są zalety marketingu internetowego?

Marketing internetowy umożliwia łatwe dotarcie do grupy docelowej. Dzięki wykorzystaniu odpowiednich narzędzi, specjaliści ds. marketingu internetowego dobrze wiedzą, w jaki sposób trafić do potencjalnych klientów oraz jak skutecznie przekonać ich, że to właśnie dana firma spełni ich wszystkie oczekiwania.

Marketing w Internecie nie jest również kosztownym rozwiązaniem. Dobrze poprowadzony z pewnością szybko przyniesie korzyści finansowe. Szybka i łatwa interakcja z klientami sprawi, że będą oni czuli się docenieni, co jest niezwykle ważne dla długofalowej współpracy.

Po co mi pozycjonowanie strony?

Pozycjonowanie strony internetowej powinno być obowiązkiem każdej firmy w dzisiejszych czasach. Głównie ze względu na dużą konkurencję. Większość osób szuka produktów i usług właśnie w internecie, wpisując w wyszukiwarkę interesujące ich kwestie. To co wyświetli się na samym początku ma największe szanse, że zostanie wybrane. Pozycjonowanie strony jest więc zwiększeniem szansy na sprzedaż oraz ruch na stronie, a w konsekwencji – na pozyskanie nowych klientów.

Marketing internetowy – jak zacząć?

Marketing internetowy to skomplikowany zbiór działań obejmujący wiele aspektów związanych z reklamą, internetem, a nawet psychologią sprzedaży. Można podjąć się samodzielnych działań w tym kierunku, jednak chcąc zyskać gwarancję sukcesu najlepiej jest wynająć odpowiednią firmę, która przejmie te obowiązki. Samodzielny marketing internetowy należy natomiast rozpocząć od określenia przedmiotu marketingu oraz odbycia kilku praktycznych i niezwykle pomocnych kursów.

Ile kosztuje reklama w Internecie?

Ostateczny koszt reklamy w internecie zależy od wielu czynników. W przypadku Google Ads warto przeznaczyć większą kwotę w pierwszym miesiącu trwania kampanii (pozwoli to na zabranie większej ilości danych), w kolejnych natomiast można zmniejszyć ten budżet. Istnieją jednak zupełnie inne formy płatności za reklamę w internecie, np.:

  • CPC – cost per click; płacisz za każde kliknięcie swoich reklam
  • CPA – cost per action; płacisz za podjęcie działania przez potencjalnego klienta po wyświetleniu reklamy, np. nawiązanie konwersacji z Twoją firmą
  • CPV – cost per view; płacisz za każde obejrzenie reklamy lub video

Jak widać, ostateczny koszt reklamy w Internecie może zależeć także od ilości i zaangażowania potencjalnych klientów. Co warto podkreślić, zaletą reklam w sieci jest elastyczność budżetu – w każdym momencie możemy go zmienić.

Marketing internetowy, a tradycyjny. Który lepszy?

Każdy rodzaj marketingu ma swoje wady i zalety, jednak w dzisiejszych czasach znacznie efektywniejszy jest ten internetowy. Przede wszystkim wymaga mniejszych nakładów finansowych (jest po prostu tańszy). Ponadto znacznie szybciej dociera do szerszej i lepiej sprecyzowanej grupy odbiorców. Przy marketingu internetowym można dokładnie zmierzyć efekty, zmieniając lub rozszerzając reklamę w zależności od bieżących potrzeb.

Jak skutecznie pozyskać klientów w Internecie?

Na samym początku należy zdefiniować profil klienta, aby wszelkie działania marketingowe były zindywidualizowane pod jego oczekiwania i potrzeby. Podstawą tych działań jest skuteczne pozycjonowanie strony WWW, wraz z backlinkami (odnośniki umieszczone w treści dowolnej strony internetowej, przenoszące do zewnętrznej strony lub podstrony). Warto również śledzić konkurencję, aby na bieżąco wprowadzać ewentualne zmiany i unowocześnienia.

Czym jest e-mail marketing?

E-mail marketing to jedna z form marketingu internetowego wykorzystująca do promocji swoich usług czy produktów skrzynki pocztowe (mailowe). Mowa o newsletterach, czyli wiadomościach mailowych wysyłanych do ściśle dobranej grupy odbiorców, prawdopodobnie zainteresowanej produktem czy usługą. Taka forma marketingu bardziej angażuje użytkowników. Stanowi skuteczny i bezpośredni sposób dotarcia do klientów.

Tę formę warto traktować jako element budowania relacji z klientami i osobami zainteresowanymi naszą firmą. Jeśli przesadzimy, a nasze maile będą zbyt nachalne i sprzedażowe, szybko możemy trafić do spamu. Co innego, jeśli będziemy przesyłać naprawdę wartościowe treści – niech to będzie coś, co sami chcielibyśmy znaleźć na naszej skrzynce.

Czy marketing internetowy jest receptą na sukces?

Marketing internetowy wielokrotnie zwiększa szanse na wypromowanie firmy, pozyskanie nowych klientów, utrzymanie stałych klientów oraz zwiększenie sprzedaży. Można powiedzieć, że w pewnym sensie jest receptą na sukces – firmy bez zoptymalizowanej i wypozycjonowanej strony internetowej osiągają znacznie mniejsze zyski i nie są tak popularne. Warto więc zastanowić się nad skorzystaniem z marketingu internetowego.