Blog

9 pytań i odpowiedzi na temat prowadzenia firmowych social-media

Aktualnie media społecznościowe są jednym z najczęściej używanych kanałów komunikacyjnych.

Dotyczy to nie tylko relacji z innymi ludźmi. Wykorzystanie social mediów stało się także normą w relacji przedsiębiorstw z klientami.

Ilość czasu spędzanego przez nas w mediach społecznościowych stale rośnie. Fakt ten nie mógł przejść niezauważalnie przez rynek. Wiele firm otwiera swoje profile w mediach społecznościowych w celu budowania swojej społeczności. Owa społeczność to potencjalni klienci danej marki.

social media

W związku z tym, że dobrze prowadzone konto w SM może generować dodatkowe przychody, warto przyłożyć się do jego prowadzenia. Co trzeba wiedzieć na początek? W tym artykule zapoznamy Cię z podstawową wiedzą na temat social-mediów. Dowiesz się między innymi czym jest YouTube, czy warto prowadzić konto firmowe na Facebooku i Instagramie. Przybliżymy też temat płatnych reklam w SM.

Czym są social media?

Social media to różnego rodzaju portale internetowe, które pozwalają swoim użytkownikom na szybkie nawiązywanie interakcji niezależnie od miejsca, w którym się znajdują.

Portali o charakterze społecznościowym jest wiele. Do najpopularniejszych należą Facebook, Instagram, YouTube czy Tik Tok. Pozwalają one na wymianę wiadomości i multimediów między użytkownikami. Pozwalają udostępniać swoje zdjęcia, filmy, przemyślenia szerszemu gronu. Firmy dzięki temu mogą podnosić rozpoznawalność swojej marki.

Dzięki mediom społecznościowym jesteśmy na bieżąco. Wydarzenia ze świata, ale też lokalne newsy – wszystko można śledzić w social mediach. Podobnie jak obserwować swoich znajomych, artystów, sportowców czy ulubione marki.

Aby się przebić w mediach społecznościowych potrzebna jest kreatywność. Bez odpowiednich podstaw teoretycznych ciężko będzie jednak rozkręcić akcję marketingową na dużą skalę.

Czy YouTube to social-media?

Jest to często pojawiające się pytanie. Zdania są podzielone. YouTube jest najpopularniejszym serwisem video w Internecie, przeglądanym w każdej chwili przez miliony użytkowników. Userzy mogą udostępniać swoje nagrania, prowadzić videoblogi i oglądać pliki wrzucane przez innych.

Firmy zaś mogą udostępniać swoje reklamy czy inne nagrania wzmacniajace markę. Treści video są najczęściej konsumowanymi treśćmi w sieci. Wobec tego produkowanie ciekawych filmów może być dobrym pomysłem dla przedsiębiorstw.

Filmy edukacyjne czy poradnikowe, prowadzone w ciekawy i atrakcyjny dla widza sposób wydają się dobrym pomysłem nawet dla małych firm. Zwiększanie swojej obecności w Internecie to również zwiększanie swoich szans na pozyskanie kolejnych klientów.

Jak założyć firmowe konto na Instagramie?

Innym popularnym medium jest Instagram. Dzielimy się tam zdjęciami i krótkimi filmikami. Aplikacja pozwala na szybkie i łatwe docieranie do klientów oraz prezentowanie swoich pomysłów czy komunikatów w formie graficznej.

Aby utworzyć konto na Instagramie musimy pobrać aplikację. Następnie należy przejść proces rejestracji. Gdy nasze konto jest zarejestrowane i uwierzytelnione można przejść do jego ustawień – wyboru zdjęcia, opisu czy pierwszych udostępnionych treści.

Konto na Instagramie to niewątpliwie korzyść dla wielu firm. Dzięki ciekawym rozwiązaniom multimedialnym mogą dotrzeć do dużego grona odbiorców. Dobrze wykonane zdjęcia lub ciekawe infografiki skutecznie budują społeczność. Potrafi to przynosić wymierne korzyści ekonomiczne.

Instagram

Jak prowadzić konto firmowe na Instagramie?

Gdy już zdecydujemy się założyć konto na Instagramie warto wiedzieć jak poruszać się w tym świecie. Ważna jest strategia działania. Trzeba zastanowić się jakie aktywności na profilu mogą pomóc w rozbudowywaniu społeczności. Odpowiednia strategia i konsekwentne jej realizowanie zazwyczaj przynosi pożądane efekty.

Żeby zasięgi konta mogły rosnąć musi być ono aktywne. Korzystanie z hasztagów czy wchodzenie w interakcje z obserwującymi czynią profil chętniej odwiedzanym. Trzeba też zadbać o spójność profilu i zamieszczanych w nim treści – wygląda to bardziej profesjonalnie.

Zasięgi warto budować organicznie. Zdarzają się bowiem przypadki kupowania obserwujących. Trzeba jednak mieć świadomość, że jest to działanie nieetyczne, które z łatwością może być ujawnione narażając nas na kompromitację. Tego typu błędy są najczęściej wynikiem nieprzemyślanej strategii działania na Instagramie lub braku wiedzy na temat funkcjonowania social mediów.

Jak zwiększyć zasięgi na Instagramie?

Instagram daje całkiem sporo narzędzi, za pomocą których można zwiększać zasięgi w społeczności. Dotyczy to filtrów, które można nakładać na zdjęcia i filmy, ale także przyjaznego użytkownikowi interfejsu.

  • Hasztagi są powszechnym sposobem oznaczania różnych tematów. Jest to słowo klucz, które pozwala szybko wyszukiwać określone treści.
  • Warto też korzystać z Instastories. Krótkie, publikowane na 24 godziny treści pozwalają zdobywać nowych followersów. W ramach Instastories można też nawiązywać interakcje z profilami, które nas obserwują, tworzyć ankiety czy przeprowadzać sesje Q&A.
  • Innym narzędziem prosto z IG są Reelsy. Są to krótkie, 15-sekundowe filmiki z podkładem muzycznym. 

Opcji jest wiele, aby zgłębić je wszystkie trzeba poświęcić trochę czasu lub zlecić to zadanie fachowcom.

Jak założyć konto firmowe na Facebooku?

Kolejnym ważnym graczem na rynku SM jest Facebook. Według badań ponad połowa światowej populacji ma konto w tym portalu. Jest to ogromna rzesza ludzi, do których można dotrzeć.

Żeby założyć profil firmowy na FB trzeba mieć najpierw profil prywatny, do którego przypisuje się konto firmowe. Zakładanie konta firmowego nie jest trudne. W zakładce “Strony” w naszym profilu można wybrać opcję tworzenia nowego profilu. Następnie trzeba wybrać branże i specjalizację organizacji i voila.

Prowadzenie konta jest darmowe, co pozwala przebić się firmom nawet ze znikomym budżetem. Ponadto FB daje opcję szybkiego i prostego komunikowania się z klientem. Poprzez aplikację Messenger możemy zdalnie i w realnym czasie odpowiadać na pytania zadawane przez konsumentów.

Jak prowadzić konto firmowe na Facebooku?

Skuteczne prowadzenie konta na Facebooku wymaga planu. Treści powinny być angażujące i zachęcające do interakcji. Dobrze jest mieć plan wstawiania postów – ich treść powinna odpowiadaj stylowi w jaki prowadzone jest konto.

W sieci można spotkać też wiele negatywnych komentarzy. Czasem zupełnie bezpodstawnych. Nie można się ich bać. Należy rozmawiać z wszystkimi użytkownikami i starać się zrozumieć każdą opinię. Oczywiście jeśli są wyrażane z odpowiednią kulturą.

Posty na FB można też promować stosując płatne reklamy. W zależności od wybranego pakietu pozwala to znacznie rozszerzyć naszą “strefę wpływów”. Opłacone reklamy przez dany czas pokazują się użytkownikom spełniającym wskazane przez nas kryteria.

Jak stworzyć reklamę na Facebooku?

Stworzenie reklamy na FB, wbrew pozorom nie jest takie proste. Zanim ją stworzymy i zaprezentujemy światu powinniśmy wiedzieć co chcemy uzyskać.

Zwiększenie ruchu na stronie to zwiększenie liczby odwiedzin. Zwiększenie aktywności to z kolei większa ilość interakcji z użytkownikami. Myśląc o celach reklamowych można też myśleć o odsetku konwersji – liczbie osób, które zaczną śledzić firmę/zostaną jej klientami.

Gdy znany jest cel, wtedy można się zastanowić nad środkami użytymi do jego realizacji. Najlepiej sprawdzą się tu posty z największym zasięgiem, które zahaczają o popularne tematy.

Obsługa reklam na FB to zadanie wymagające wyczucia i umiejętności analizy zachowań użytkowników. Praktyka pokazuje, że najlepsze wyniki na tym polu osiągają fachowcy zajmujący się na co dzień social media marketingiem.

Jak zwiększyć zasięgi na Facebooku?

Żeby osiągnąć zamierzone cele w mediach społecznościowych trzeba stale obserwować swoją strategię. W ocenie sytuacji pomagają nam liczne narzędzia analityczne i marketingowe, które oferuje Facebook.

Dzięki śledzeniu statystyk można ocenić, która grupa użytkowników jest najbardziej zainteresowana naszymi treściami. Widzimy też, kto najbardziej się angażuje. Analiza danych pozwala też określić, które kierunki dalszego rozwoju mogą być skuteczne.

Zwiększanie zasięgów to też organiczna praca – ciągła aktywność, wysoki stopień konwersacji z użytkownikami czy udostępnianie postów. Poprzez zachęcanie społeczności do udostępniania postów liczba osób, do których dociera nasz brand może wzrosnąć.

FB oferuje też usługę Facebook Ads, która pomaga nam w określaniu i kreowaniu wizji naszego profilu. Jest to nie tylko narzędzie analityczne, ale także pozwalające na elastyczne zarządzanie naszą strategią marketingową.

Social media? Pozwól pracować specjalistom

Media społecznościowe są w dużym stopniu odzwierciedleniem całych społeczeństw. Podobnie jak one, SM stale ewoluują. Nadążenie na wszystkimi pojawiającymi się trendami może być trudne. Zwłaszcza, że internet to bardzo dynamiczne środowisko.

Efektem tego jest potrzeba poświęcenia dużej ilości czasu na praktykę i edukację, żeby sprawnie poruszać się w tym świecie. Nie każdy przedsiębiorca może sobie na to pozwolić. W takiej sytuacji dobrym pomysłem jest zlecenie zadania specjalistom.

Fachowcy, których na rynku nie brakuje, pomogą nam opracować i wdrożyć optymalną strategię. Można im również zlecić całościowe administrowanie profilami naszej firmy. Ich doświadczenie i znajomość trendów pozwala sądzić, że w większości przypadków będą wykonywać dobrą i skuteczną robotę.