Blog

10 pytań o firmową stronę internetową na WordPress

Zastanawiasz się, czy strona internetowa na WordPressie będzie dobrym rozwiązaniem?

A może ktoś zaproponował Ci stworzenie strony internetowej w oparciu o WordPress, ale nie wiesz, co to oznacza w praktyce?

W tym tekście przedstawimy Ci najważniejsze fakty na temat możliwości tego narzędzia.

firmowa strona na wordpress

Co to jest WordPress?

WordPress jest systemem zarządzania treścią na stronie internetowej. To oprogramowanie pozwala na tworzenie stron internetowych bez znajomości kodowania. Dzięki WordPressowi można publikować treści na blogu, ale też stworzyć sklep internetowy.

Ogromną zaletą jest prosta obsługa i możliwość korzystania z różnych funkcji dodatkowych (wtyczek), które umożliwiają rozbudowanie strony o kolejne rodzaje treści.
WordPress jest przydatny osobom, które chcą mieć swoje miejsce w sieci. Jednocześnie jest też genialnym narzędziem dla firm, jakie chcą mieć swoją stronę firmową i móc ją rozbudowywać w zależności od potrzeb.

Uwaga naszego specjalisty: WordPressa doceniamy przede wszystkim za jego elastyczność. Często porównujemy tworzenie strony na WP do budowania z klocków Lego. Na rynku dostępnych jest wiele elementów, które wystarczy poskładać. Jeśli jednak brakuje elementu, który nam się marzy, możemy stworzyć go samodzielnie. Możemy budować strony w oparciu o szablony – to niczym budowanie z gotowych zestawów klocków. Chcesz stworzyć coś wyjątkowego, a nie korzystać z gotowego zestawu i mieć budowlę taką jak wszyscy? Nie ma problemu! Nikt przecież nie każe układać klocków wg instrukcji z pudełka!

wordpress

Jak założyć stronę internetową WordPress?

Jeżeli interesuje nas strona o własnej nazwie, pierwszym krokiem jest wykupienie domeny i hostingu od wybranego usługodawcy. Domena to nic innego, jak indywidualny adres strony, a hosting to serwer, który przechowuje wszystkie informacje o witrynie. Wielu usługodawców może od razu powiązać konto z WordPressem, co ułatwia założenie strony.


Oczywiście można też po prostu wejść na stronę wordpress.org, pobrać paczkę plików i samodzielnie skonfigurować wszystko na swoim serwerze. Prosta obsługa i wiele możliwości przyczyniły się do sukcesu witryny WordPress. Mogą z niej z powodzeniem korzystać osoby, które pierwszy raz zakładają swoją stronę, ale i dla profesjonalistów oferuje multum coraz to nowszych rozwiązań.

Uwaga naszego specjalisty: Prostota prostotą, ale konfiguracja WordPressa, kiedy robimy to po raz pierwszy, może przyprawić nas o zawrót głowy – zwłaszcza kiedy nie mieliśmy nigdy do czynienia z tematem serwerów, domen czy baz danych. Owszem, w internecie znajdziemy wiele tutoriali, które pomogą nam przejść przez ten proces, ale po drodze czyha na nas wiele pułapek. Ten etap najlepiej powierzyć specjaliście. Co innego późniejsza obsługa! Ta rzeczywiście jest bardzo prosta. Najlepiej, jeśli specjalista lub firma, która wykonała dla nas stronę, przygotuje również instrukcję obsługi konkretnie naszej strony.

Ile kosztuje zrobienie strony internetowej w WordPress?

Na cenę strony internetowej na WordPressie ma wpływ wiele czynników. Przede wszystkim to, jakie ma mieć zastosowanie i jakie musi posiadać funkcje. Także sam projekt graficzny i jego wdrożenie są istotnym elementem ceny. Im bardziej skomplikowana strona, której stworzenie zajmie więcej czasu lub wymaga wysokich kompetencji, tym wyższy będzie jej koszt.


Oczywiście można poznać wycenę, zanim zaczniemy pracować nad założeniem strony. Do wyceny potrzeby będzie brief, czyli opis projektu samej witryny. Co chcemy, aby zawierała, jakie ma mieć funkcje np. sklep internetowy i jakie najważniejsze potrzeby ma spełniać.


Sama strona to nie tylko to, co widzimy po wejściu na jej adres. Pod spodem znajduje się cały silnik (kod), które umożliwia jej funkcjonowanie. Trzeba stworzyć również jej szablon i styl, a także wykorzystać skrypty, które pozwalają na różne modyfikacje i dodawanie funkcjonalności na stronie. Do tego trzeba stworzyć treść i multimedia, które będą na niej zamieszczone. W wypadku sklepów internetowych trzeba stronę powiązać np. z programem do magazynowania i wystawiania faktur, czy też do drukowania etykiet wysyłkowych.


Uwaga naszego specjalisty: Strony na WordPressie mogą wyglądać unikalnie i designersko, ale wymaga to przygotowania indywidualnego projektu graficznego, który następnie trzeba zakodować. Nic więc dziwnego, że takie rozwiązanie jest znacznie droższe. Jeśli jednak ze względu na ograniczony budżet zdecydujemy się na skorzystanie z gotowego szablonu, nasza strona również może wyglądać pięknie i pasować do naszej firmy! Szablony pozwalają na zmianę kolorystyki, dobór fontów, wyglądu nagłówków czy dodanie swoich własnych zdjęć. Dla wielu przedsiębiorców taka strona jest w zupełności wystarczająca, więc po co przepłacać?

Czy WordPress jest darmowy?

WordPress działa na licencji GNU General Public License. Oznacza to, że jest darmowy, ponieważ nie płacimy za napisane kodu strony czy zakupu CMS. Również aktualizacje WordPressa są darmowe, a nawet sporo dodatków można dodać do swojej strony za darmo.

Można więc powiedzieć, że sam WordPress jest darmowy, ale utrzymanie strony wiąże się z kosztami. Chcąc mieć stronę z własnym adresem trzeba zapłacić za domenę i hosting, który przechowuje dane strony. Także niektóre funkcje, jeśli muszą być indywidualnie przygotowane będą płatne.


Uwaga naszego specjalisty: Sam silnik WordPress jest darmowym narzędziem, co znacząco obniża koszty zbudowania na nim strony internetowej. Szacuje się, że ok. 37% stron w sieci korzysta właśnie z WordPressa.

Jak przenieść firmę do sieci?

Przeniesienie firmy do sieci jest proste. Potrzebna będzie firmowa strona internetowa lub połączenie jej ze sklepem internetowym, jeśli chcemy sprzedawać produkty lub usługi online. Najważniejsze jest jednak, aby znaleźć profesjonalnego partnera do współpracy, który zajmie się aspektami technicznymi. Stworzenie strony i zapewnienie jej wybranych funkcjonalności, zawsze dobrze jest pozostawić firmie, która ma w tym doświadczenie.


Zaczynając od podstaw, trzeba ustalić, w jakim celu potrzebna jest nam strona. Czy ma tylko informować potencjalnych klientów i kontrahentów, gdzie można nas znaleźć? Czy też ma zapewnić nam bezpośrednią sprzedaż?
Kolejny krok to wybór domeny. Im krótsza, ale bardziej treściwa nazwa, tym lepiej. Wybierając domenę trzeba kierować się tym, czy nasi potencjalni klienci nas po niej znajdą. Musi być też czytelna i dość krótka. Ile kosztuje własna domena? Wiele firm oferuje promocyjne ceny od 1 zł netto w górę. Opłatę za domenę i hosting ponosi się zwykle raz na rok.


Uwaga naszego specjalisty: Koniecznie sprawdźmy, jaki jest koszt przedłużenia domeny na kolejny rok. Często zdarza się, że kiedy początkowa cena jest bardzo atrakcyjna, to przedłużenia są wyjątkowo drogie. Druga istotna sprawa, z którą często się spotykamy, to sytuacja, kiedy właściciel zapomina o przedłużeniu domeny.. Takie zapominalstwo może się dla nas źle skończyć – nasza domena może zostać przez kogoś przejęta.

WordPress, czy… (html, wix, blogger…)

WordPress to nie jedyne narzędzie do tworzenia stron internetowych. Dlaczego jednak to właśnie on jest najczęściej wybierany? Swoją popularność zawdzięcza przede wszystkim uniwersalności i elastyczności. Niezależnie czy chcemy zbudować stronę firmową, która ma być miejscem do kontaktu między firmą a klientem, czy też mamy zamiar prowadzić sprzedaż bezpośrednią za pomocą sklepu online, WordPress się do tego świetnie nadaje.


Są jeszcze inne narzędzia, które również są darmowe w pewnym zakresie. Bardzo popularne są choćby platformy Wix i Blogger. Wybierając Wix trzeba mieć duże pojęcie o budowaniu stron, nawet mają gotowy szablon. Ponadto, jeśli chcielibyśmy wyjść poza ramy szablonu, trzeba będzie zatrudnić specjalistę, aby w tym nam pomógł. Z kolei Blogger jak nazwa wskazuje to idealne miejsce do prowadzenia bloga. Niestety nie da się rozwinąć strony opartej o Bloggera np. o sklep internetowy. Do tego trzeba pamiętać, że i tak będziemy musieli wykupić własną domenę i hosting.


Uwaga naszego specjalisty: Wybierając WordPress również za niektóre rozwiązania trzeba będzie dopłacić. Daje on nam jednak o wiele większe możliwości rozbudowania strony niż pozostałe platformy dostępne za darmo.

Jak zalogować się do WordPressa?

Zalogowanie się do WordPressa jest bardzo łatwe. Mając stronę na WordPressie wystarczy wpisać w pasek przeglądarki adres swojej strony i dodać po nim końcówkę /wp-admin. Przykładowo: mojapierwszastrona.pl/wp-admin.


Pokaże się nam panel logowania. Wpisujemy login i hasło, które wybraliśmy i gotowe. Pamiętaj, że login i hasło zostały przesłane na adres email osoby ustanowionej jako administrator strony. Jeśli ich nie pamiętasz, znajdziesz je w mailu.


Uwaga naszego specjalisty: WordPress posiada opcję zmiany adresu logowania na inny niż /wp-admin. Dzięki temu zabiegowi osobom postronnym i botom trudniej będzie znaleźć drzwi do naszej strony. Jak to zrobić? Można użyć wtyczki lub poprosić dewelopera o dokonanie zmiany bezpośrednio w kodzie.

Po co mi strona internetowa?

Każda firma, która chce się rozwijać musi się znaleźć w sieci. Pozwala to na szybsze znajdowanie firmy przez potencjalnych klientów. A co za tym idzie, można mieć ich więcej. Mając stronę, możliwe jest też analizowanie skuteczności działań. A nawet można zautomatyzować część pracy i skupić się na prowadzeniu działalności.


Uwaga naszego specjalisty: Znacznie więcej na ten temat napisaliśmy TUTAJ – jeśli więc wciąż zadajesz sobie to zasadnicze pytanie, koniecznie przeczytaj!

Jak sprawdzić, czy strona internetowa jest bezpieczna?

Bezpieczeństwo strony jest najważniejsze. Szczególnie dla osób, które będą wchodzić na stronę i zostawiać na niej dane kontaktowe lub dokonywać zakupów z płatnością online. Ważny jest certyfikat SSL, który informuje, że strona jest bezpieczna i zweryfikowana.

Każda strona, która w przeglądarce wyświetla się z symbolem kłódki lub ma adres zaczynający się od „https” gwarantuje nam bezpieczeństwo naszych danych. Również, gdy firma ma podane pełne dane kontaktowe na swojej stronie, możemy czuć się pewniej, bo wiemy z kim mamy do czynienia.


Uwaga naszego specjalisty: Kiedy instalujemy certyfikat SSL, a wcześniej go nie mieliśmy, koniecznie pamiętajmy o wykonaniu przekierowania z http na https w pliku htaccess. Do tego należy też wykonać aktualizację adresów w bazie danych. Jeśli o to nie zadbamy, możemy nieźle namieszać. Bez przekierowania Google będzie “widział” dwie identyczne strony internetowe! Jedną w wersji http, a drugą w wersji https. Możemy przez to stracić wypracowane wysokie pozycje w wyszukiwarce Google lub utrudnić sobie proces pozycjonowania.